
Előszó
„XVI. Benedek pápa Az Isten szeretet kezdetű enciklikája igazi könyvsiker. A tanulmányok és dokumentumok műfaj sikerlistáján Franciaországban március derekán az ötödik helyen található annak ellenére, hogy 350 OOO példányt ingyen osztottak szét. Spanyolországban fél millió példányt adtak el. Az olasz nyelvű változat az eladott könyvek 50 százaléka fölött van a jelzett időszakban” – írja a keresztény szellemiségtől távol álló Jeune Afrique politikai hetilap 2006. március 19-25. dátumú, 2358. száma a 10. oldalon. Ugyane, arab és afrikai (tehát nem angolszász!) nézőpontú politikai magazin az iszlám hit prófétájáról megjelent karikatúrák kapcsán öt számmal korábban (n° 2353) ,,Közvélemény-mérgezés és szabadság” címen értekezve (112. oldal), miközben azt írja, hogy „mi tiszteljük Mózest, Jézust és minden prófétát”, a Katolikus Egyház Katekizmusát azzal gyanúsítja, miszerint a 2297. paragrafusában – a terrorizmust elutasítva – alig leplezetten célzást tesz az iszlámra. Elég”‘B. katekizmust felütni és elolvasni az Egyház hivatalos tanítását, egyértelmű a manipuláció, de mi váltja ezt ki? A kérdésre adott felelet helyett üssük fel a legújabb Denzingert (Budapest 2004), és olvassuk el II. Piusz pápa 1459. november 14-én keltezett dokumentumát, amelyben Zaninus de Solcia tételeit elítéli. A bergamói kanonok legveszedelmesebb tévedései között szerepel: ,,Ugyanígy, Jézus Krisztus, Mózes és Mohamed a világot akaratuk kénye-kedve szerint vezették” (1356. sz.), vagyis az Egyház Mohamed hitét el nem fogadva is felebarátot látott az iszlám hitűekben. Ezután ajánlatos a Nostra Aetate kezdetű zsinati dokumentum vonatkozó részének az első mondatán elmélkedni: ,,Az Egyház megbecsüléssel ttkint a muszlimokra is, akik az egy, élő és önmagában létező, irgalmas és mindenható Istent imádják … „. Mindezt összevetve mondjuk el a bibliai igazságot újfent: egy Atyának vagyunk a gyermekei. Az arab-afrikai hetilap idézett híre pedig azt tudatosítja, hogy a pápa első megnyilatkozása a keresztény szeretetről igazi visszhangra talált a jóakaratú embereknél.
Azoknál viszont, akik a véleménynyilvánítás szabadságát aranyborjúként imádva a hívő emberek hitéből gúnyt űznek, s módot adnak a vallásközi feszültségek szításához, idővel ez is visszautasítás, sőt gúny tárgya lehet. Mi, katolikusok, mindig tűrjük el a gúnyolódást? Vagy méltósággal hallgassunk? Esetleg az emberi méltóságra hivatkozva hitünk mellett nyíltan kiálljunk? Döntse el az olvasó, lebontva a mondottakat a magyar közállapotokra, melyik a helyesebb, igazabb állásfoglalás, melyért nem kell majd szégyenkeznünk az utolsó ítéletkor (vö. KEK 678. sz.).
A szerkesztőség
Tartalomjegyzék
Előszó | 173 |
Nicolas Aumonier: Inkább kövessük Krisztust, mint a közvéleményt | 175 |
Étienne Michelin: A „világ” a II. Vatikáni Zsinat szerint | 179 |
Ignace Verhack: Az Egyház és a vallási tudat elvilágiasodása | 193 |
Christian Schütz: Jézus életének misztériumai mint a hit prizmája | 206 |
Erdő Péter: „Ortodox törésvonal”? Megjegyzések egy sikeres könyv kapcsán | 219 |