
Előszó
A családról legtöbbször mint válságba került, sőt túlhaladott, következésképpen figyelmen kívül hagyható, méginkább hagyandó emberi közösségről esik szó.
A politikai korrektségükre adó, döntési helyzetben lévő „társadalommérnökök”, vagy a véleményformáló értelmiségiek ideológiai megfontolásból vagy egyszerűen napi rutingyakorlatként olyan ötletekkel állnak elő, amelyek látszólag az emberek közötti egyenlőséget, az egyéni szabadság korlátlanná tételét vannak hivatva előmozdítani, miközben a személy, a család és a társadalom építőköveit, alappilléreit rombolják, nem kevés sikerrel.
A romhalmaz láttán joggal fölmerül a kérdés: tényleg a család van válságban, az vált meghaladottá? Nem inkább a család egyes tagjai? Akik egymástól való, fokozódó elszigetelődésük következtében mindinkább kiszolgáltatottá válnak a mesterségesen gerjesztett, tévedhetetlennek hirdetett korszellemmel, ideológiákkal szemben.
Az Európai Unió olyan magatartásformákat népszerűsítő ún. „művészi” alkotásokat támogat jelentős pénzzel, amelyek a keresztény emberképtől fényévnyi távolságban vannak.
A Katolikus Egyház az elmúlt évszázadok alatt, de főként az utolsó évtizedekben egyetlen letéteményese és őrzője maradt a családdal kapcsolatos, egyetemes érvényű igazságoknak, értékeknek. A Család Éve ezeket volt hivatott az emberiség elé tárni olyan ellenséges szellemi légkörben, ami ritkán tapasztalható a történelem során.
A Communio nemzetközi teológiai és kulturális folyóirat valamennyi nemzeti szerkesztősége csatlakozott ehhez az értékmentő, értékeket felmutató munkához, a magyar szerkesztőséget is beleértve. Nem szociológiai tényfeltárást akart elvégezni, ami a kérdéskör negatív megközelítését jelentette volna, hanem pozitív irányultságú, teológiai jellegű tanulmányokkal hívta és hívja föl e szám lapjain a téma (család) gazdagságára és eddig ki nem aknázott lehetőségeire az olvasó figyelmét.
„A morális válságot törvényszerűen követi a demográfiai válság és a gazdasági összeomlás” – állítja egy szakember, kijelentvén: „A nemzeti identitás bölcsője a család.” Azt is lehet állítani: Az emberi személy bölcsője a család.
„A keresztény család mutatja és valósítja meg elsőként az egyházi közösséget, ezért »családi egyháznak« lehet és kell neveznünk. A hit, a remény és a szeretet közössége; az Egyházban egyedülálló jelentőséggel bír, amint az az Újszövetségből is kitűnik.” (KEK 2204.)
„A családon belüli kapcsolatok magukkal hozzák az érzelmek, a ragaszkodás és az érdeklődés rokonságát, amely mindenekelőtt a személyek kölcsönös tiszteletéből fakad. A család kiváltságos közösség, mely arra hivatott, hogy a házastársak lelki közösségét és egyetértését, valamint a gyermeknevelésben a szülők gondos együttműködését valósítsa meg.” (KEK 2206.) Ez az Egyház tanítása.
Az információ-elmélet témakörét elemző tanulmányok új kérdésföltevéseikkel feszegetik a mesterséges értelem jövőjét, annak hordozóit a hit szempontjából.
A Szerkesztőség
Tartalomjegyzék
Előszó | 1 |
Angelo Scola bíboros: A gyermek személyének származása | 3 |
Angelo Scola bíboros: A házasság misztériuma: a szisztematikus teológia távlata? | 14 |
Antonio Maria Sicari: Valóban keresztény a család? | 37 |
Giorgio Maschio: Férfi, nő és házasság Szent Ambrus gondolatvilágában | 45 |
Török Csaba: A hit és a remény családja – Az Egyház mint Isten háza és házanépe | 57 |
Julia Knop: Virtuális világok – új médiák | 68 |
Saskia Wendel: A virtuális realitás és a mindent meghatározó valóság, amelyet Istennek nevezünk | 78 |